TOP 5 – najważniejsze zasady pielęgnacji butów do biegania

Obuwie to najważniejsza broń w orężu biegacza. Aby mogły nam dobrze służyć i dawać radość z pokonywania setek kilometrów, warto o nie odpowiednio zadbać. Jak to robić? Z myślą o tych, którzy chcą traktować swoje buty po partnersku, opisaliśmy pięć podstawowych zasad pielęgnacji butów do biegania.  

Inwestycja z pewną STOPĄ zwrotu 

Niezależnie od tego, jakie są Twoje preferencje co do butów biegowych – czy lubisz buty do biegania Adidas, Nike, Brooks, Craft, New Balance, czy może preferujesz zupełnie innych producentów, pewne są dwie rzeczy. Pierwsza jest taka, że buty do biegania nie należą do tanich przyjemności. Produkty z nowych kolekcji nęcą oczy atrakcyjnymi fasonami i nowoczesnymi technologiami, nie dają jednak spać spokojnie portfelowi, uszczuplając go zwykle o kilkaset złotych. Z kolei druga prawda mówi o tym, że odpowiednia pielęgnacja butów biegowych może przedłużyć ich żywotność, a przez to pozwoli zaoszczędzić na następnych zakupach. Opłaca się zatem poświęcić kilka minut w skali tygodnia i pochylić się z troską nad swoimi butami, chociażby po to, by nieco odroczyć w czasie kolejne biegowe wydatki. 

Jak należycie zadbać o swoje buty? Oto pięć przykazań obuwniczych dla biegaczy:

1. Dopasuj dobrze buty biegowe 

Etap doboru obuwia ma ogromny wpływ na sposób jego użytkowania, a przede wszystkim na ścieranie podeszwy. Przy zakupie zwróćmy przede wszystkim uwagę na dwie kwestie. Primo: czy but jest dostosowany do powierzchni, po której biegamy najczęściej (mamy tu na myśli podstawowy podział na buty na asfalt i buty w teren). Secundo: czy nasza stopa ma tendencje do pronacji (schodzi do środka) czy supinacji (wychyla się do zewnątrz). Na rynku można dostać wiele modeli butów dla pronatorów. Są one wyposażone w specjalne wzmocnienia (zwykle pianki o większej gęstości), które mają zapobiegać rotacji stopy do wewnątrz. Jeśli osoba o intensywnej supinacji kupi buty dla pronatora, to dodatkowo wzmocni efekt swojej dysfunkcji. Analogiczna sytuacja będzie miała miejsce, gdy wyraźny pronator będzie biegał w butach dla stopy neutralnej. Źle dobrane do specyfiki przetaczania stopy obuwie szybciej się ścierają, a także mogą stać się przyczyną kontuzji.   

2. Umyj obuwie po wymagającym treningu 

Wielu z nas traktuje buty do biegania po macoszemu. O ile dbamy o inne pary, w których chodzimy do pracy, na uczelnię czy zakupy, to z reguły uważamy, że obuwie biegowe nie muszą ładnie się prezentować. Faktem jest, że buty do biegania mają ważniejsze funkcje niż estetyczna, trzeba jednak pamiętać o ich regularnym myciu. Rytuał „kąpieli” jest przydatny przede wszystkim po treningach w błocie, czy podczas zimy, gdy drogi i chodniki posypywane są solą. Zróbmy wszystko, co w naszej mocy, by bród i sól nie zostały na cholewce po bieganiu. Jak się za to zabrać? Do czyszczenia butów do biegania wystarczy ciepła woda z odrobiną mydła i szczotka (może być taka do paznokci). Przed umyciem chlewki dobrze będzie wyjąć wkładki i wysypać spod nich zgromadzone tam zanieczyszczenia, np. piach, które mogą niszczyć szwy.

3. Nie wrzucaj do pralki

Gdy mowa o czyszczeniu, z pewnością niektórzy z nas pomyśleli o wypraniu butów do biegania w pralce. Zdecydowanie odradzamy tę drogę na skróty. Zapewne można w ten sposób zaoszczędzić trochę czasu, ale niechybnie odbije się to negatywnie na kondycji butów, które pod wpływem wysokiej temperatury i silnych detergentów mogą tracić swoje właściwości.

4. Przegoń wilgoć

Mokre – czy to po umyciu czy po treningu – buty obligatoryjnie nadają się do suszenia. W tym celu powinniśmy położyć je w suchym i przewiewnym miejscu, w pewnej odległości od źródeł emitujących ciepło (np. grzejników). Proces suszenia może zająć kilka lub nawet kilkanaście godzin. Możemy nieco przyspieszyć go wtykając do wnętrza cholewki papier lub bibułę – materiały absorbujące wilgoć. Jeżeli w naszym planie treningowym mamy zaplanowany wysiłek dzień po dniu, to nie objedzie się bez drugiej pary, którą możemy zakładać podczas suszenia pierwszej. Wskazówka ta generuje dodatkowe koszty, jednak na pewnym stopniu zaawansowania trzeba liczyć się z kolejnymi wydatkami. Niektórzy producenci twierdzą, że ich produkty odzyskują swoje pełne właściwości po kilkunastu godzinach od ostatniego użytkowania, czym również zachęcają zaawansowanych biegaczy do kupna zamiennej pary butów.

5. Zadbaj o higienę 

Ostatnia rada dotyczy nie tyle butów, co samej stopy. Na kondycję pierwszy ma wpływ higiena drugich. Przede wszystkim należy dbać o odpowiednie przycinanie paznokci, bo zbyt długie „szpony” mogą spowodować przetarcia w przedniej części cholewki. Wielu biegaczy, borykających się z nadmierną potliwością stóp, stosuje profilaktycznie dezodoranty czy posypki redukujące wydzielanie potu, tworzącego dogodne warunki do powstawania grzybicy i innych chorób tego typu. W cenie są także odświeżacze do obuwia dostępne w każdej drogerii. Pozwalają one skutecznie pozbyć się przykrych zapachów z intensywnie eksploatowanych butów biegacza.

REKOMENDOWANE DLA CIEBIE

Co zabrać na wakeboard? Kompleksowy poradnik po sprzęcie

Wakeboarding to aktywność, która dostarcza nie tylko spory zastrzyk adrenaliny, ale również pozwala rozwijać się i doskonalić swoje umiejętności na wodzie. Aby jednak w pełni cieszyć się wakeboardingiem, niezbędne jest odpowiednie przygotowanie i wyposażenie. W … Czytaj więcej.

Co jest potrzebne i jak dopasować sprzęt do kitesurfingu do naszych umiejętności? Ile kosztuje?

Kitesurfing to nie tylko świetna zabawa, ale także doskonały sposób na poprawę kondycji fizycznej i wytrzymałości. Wymaga on pracy całego ciała, co sprawia, że jest to sport wymagający, ale jednocześnie bardzo satysfakcjonujący. Dzięki różnorodnym technikom i … Czytaj więcej.

Bieganie zimą – kompendium wiedzy. Część 1/2

Chłodne miesiące nie muszą oznaczać przymusowej przerwy w treningach. Aby stawić czoła zimowej aurze i biegać z troską o zdrowie i komfort, należy odpowiednio się przygotować. Sprawdźmy, na jakie aspekty sztuki biegowej należy zwrócić uwagę aby nie zwalniać tempa … Czytaj więcej.

Strój początkującego tenisty - dowiedz się co najlepiej sprawdzi się korcie!

Tenis cieszy się ogromną popularnością na całym świecie, przynoszący liczne korzyści zdrowotne, takie jak poprawa wydolności sercowo-naczyniowej, koordynacji ruchowej oraz siły mięśniowej. W Polsce sukcesy zawodników takich jak Iga Świątek i Hubert Hurkacz przyczyniły się … Czytaj więcej.
1 2 3 16
NAJPOPULARNIEJSZE

Poradnik dotyczący namiotów rodzinnych - garść wskazówek przed zakupem

Biwakowanie to wspaniały sposób na spędzenie czasu z rodziną na łonie natury. Niezależnie od tego, czy planujesz weekendowy wypad za miasto, czy dłuższe wakacje na kempingu, wybór odpowiedniego namiotu jest kluczowy dla komfortu i bezpieczeństwa … Czytaj więcej.

Snorkeling gdzie najlepiej - informacje o bezpiecznym nurkowaniu

Snorkeling to forma aktywności wodnej, która pozwala na odkrywanie podwodnego świata w sposób dostępny zarówno dla początkujących, jak i zaawansowanych miłośników przygód. Ta forma rekreacji wodnej oferuje niezapomniane wrażenia wizualne. Najlepsze miejsca do snorkelingu na … Czytaj więcej.

Jak dobrać rakietę do badmintona? Na co powinieneś zwrócić uwagę?

Badminton to dynamiczna i szybka gra, która wymaga precyzyjnego sprzętu, aby gracze mogli osiągnąć najlepsze wyniki. Jednym z najważniejszych elementów wyposażenia w tym sporcie jest rakieta do badmintona. W artykule tym omówimy najważniejsze aspekty, na które … Czytaj więcej.

Czy Wing Foil jest trudny? Rozwiejemy wątpliwości

Wing Foil zdobywa coraz większą popularność na całym świecie. Łączy w sobie elementy kitesurfingu, windsurfingu i surfingu, oferując unikalne doświadczenia i emocje. W artykule postaramy się odpowiedzieć na pytanie, czy Wing Foil jest trudny oraz … Czytaj więcej.
1 2 3 16
© 2023 ruchy-ruchy.pl
magnifier linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram